Namaz - Namaz vakitleri hesaplaması - Namaz vakitlerinde diyanetin hatası - Namazların cemi birleştirilmesi - Namazın kazası var mıdır? Sünnet Namazlar - Vitir Namazı - Teheccüd Namazı - Teravih Namazı nedir? Cuma Namazı - Cumanın Öncesinde ve Sonrasında Kılınan Sünnetler. Bayram Namazı ve Teşrik Tekbirleri Kutuplarda Namaz hesaplaması

☰ Menü

Namaz

Meariç
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

114. Namazı (Rek’at ve Vakitlerine dikkat ederek) gereği gibi kıl! Gündüzün iki tarafında/bölümünde; (Güneş’in batıya meylettiği saatlerde öğle ve ikindiyi), gecenin de “zülfe” vakitlerinde; (geceye sarkan saatlerde akşam ve yatsıyı, gündüze sarkan saatte ise sabah namazını kıl!) Şüphesiz iyilikler kötülükleri giderir. İşte bu, ibretle düşünenler için bir öğüttür.

Namaz hakkında dört konuda yazacağım. Birincisi Abdülaziz hoca yıllardır namaz vakitleriyle ilgili gözlem yaptıklarını ve ayetlerde bildirilen vakitler ile bugün diyanetin hesapladığı namaz vakitlerinin örtüşmediğine dair açıklamalar. İkincisi namazlar cem edilebilir mi, üçüncüsü kılınmayan namazların kazası olur mu? Dördüncüsü Arapça bilmeyenler ya da düzgün telaffuz edemeyenler ayetleri kendi dilinde okuyarak namaz kılabilir mi? Bu bölümleri sonuna kadar oku ve dinle çünkü ileride göreceğin üzere namaz kılmamak şirke en yakın günahtır. Bu benim iddiam değildir kuran böyle söylüyor.

Önce namaz ne demek? Aslında kuranda geçen ifade “namaz kıl” değil, “salatı ikame et” Namaz.nedir.com dan aldım.

Namaz kılmak; İkametü's-Salat), bir Kur'an kavramı olan ve Türkçe’ye pek çok dini kavramda olduğu gibi Selçuklularca Hintçeden Farsçaya geçmiş bir sözcük olarak İran'daki ateşe tapanların "ateş önünde eğilmek" anlamına gelen ???? Namaz kelimesi Salat kelimesi yerine kondu. Nitekim Namaz kelimesi Farsçada eylem olup eğilmek suretiyle saygı sunmaktır. Salat kendi başına genel anlamda dua'dır. İkametü's-Salat ise namaz kılmaktır.

Salat Ne demek?

Namazı Emreden Ayetler - Yatsı Namazının Son Vakti

Yatsı namazı için her ne kadar mezheplerce sabaha kadar kılınır fetvası verilmişse de kuranda yatsı namazının kılınacağı son vakit bildirilmiştir. Ayette yatsı namazının hava kararınca kılımış olması gerektiği bildiriliyor.

İsra
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

78. Namazı, güneşin zevalinden (batıya kaymasından) gecenin karanlığı bastırıncaya kadar, bir de şafak ışıklarının toplaştığı sırada kıl. Şafaktaki toplaşma gözle görülür.

Namazı Emreden Ayetler - Orta Namaz

Allah orta namaza özen gösterin, dikkat edin diyor. Orta namaz hangisidir?

Bakara
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

238. NAMAZLARA özen gösteriniz ve Orta Namaza da dikkat ediniz. Allah’a gönülden boyun eğerek namaza durun.

Namaz Günümüze Gelene Kadar Değişikliğe Uğramış Mıdır?

Kerahat Vakti Nedir?

Sünnet Namazlar Allah'ın Emri Midir?

Hoca sünnet namazlar hakkında daha fazla bilgi vermiş. Şuraya dikkat et Allah “namazı beni zikretmek için kıl” diyor. Namaz bir zikirdir ama ben özelikle namazın zikir olduğunun belirtildiği hiç bir namaz kılma tarifi görmedim, bununla ilgili daha sonra bir şeyler yazacağım.

Namaz bir zikirdir. Taha suresinde Allah Musa peygambere böyle hitap ediyor.

Taha
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

14. “Hiç kuşkulanma ki ben Allah’ım. İlah yoktur benden başka. O halde bana kulluk / ibadet et ve namazını, beni hatırlayıp anmak için yerine getir.”

Benim dikkatimi çeken şey internette ne kadar “namaz nasıl kılınır” diye tarife bakarsan bak buna diyanette dahildir, hiç kimse namazın “Allah’ı anma zikri” olduğunu söylemiyor. Bir çok tarif okudum namazın zikir olduğu vurgusunu hiç birinde göremedim. Namazın elbette bir kılınma şekli var buna kimse itiraz edemez ama genelde bu tarifler neredeyse cetvelle ölçerek namaz kılınması gereken tarifler veriyorlar. Ayakların ne kadar açık olacak, elin bileğini kaç santim kaplayacak, secdede de kafanla elin arasında kaç santim olacak bu detayları vermeyi daha önemli bulduklarını gördüm ama namaz bir zikirdir, Allah’ı anma zikri. Ben bu vurgunun daha sık yapılması gerektiğini düşünüyorum. Bir de şu var ki namazın şeklini en ince detayına kadar tarif ettikten sonra namazda okumak için de kuranın sonunda ki kısa sureleri okuyun diyorlar. Bunları dikkatli okursan felak, nas ve ihlas hariç diğer kısa sureler mana olarak Allah’ı anmaya uygun değiller. Sadece şekline dikkat ederek ve zikir ile ilgisi olmaya kısa sureleri okuyarak Allah zikredilmiş olur mu? Buna daha sonra değineceğim.

Mustafa İslamoğlu “Salat” kelimesinin kuranda birçok yerde birçok değişik anlamda kullanıldığını anlattığı, namazın ne olduğunu anlattığı makalesini buldum. Okumanı tavsiye ederim.

Namaz Nedir - Mustafa İslamoğlupdf

Namaz Kılmamak Şirke En Yakın Günahtır

Ayetler bunlar.

Rum
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

30. O HALDE SEN, Allah’ı birleyen olarak yüzünü dosdoğru bu dine çevir, Allah’ın fıtratına (sünnetine/tabiat kanununa), insanları ona (bir ilme) göre yarattığı o fıtrata/kanuna... Allah’ın tabiat kanununda hiçbir değişiklik olmaz! İşte, dosdoğru din budur! Fakat insanların birçoğu bilmiyor.

31. Gönülden bağlılar olarak, O’na yönelenler olun. O’na sığınarak korunun. Namazı kılın ve müşriklerden/O’na ortak koşanlardan olmayın!

İbrahim
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

31. İNANAN KULLARIMA söyle: “Namazı gereği gibi kılsınlar, kendilerine rızık olarak verdiklerimizden, gizlice ve açıkça bağışlasınlar. İçinde alışverişin ve dostluğun bulunmayacağı gün gelmeden önce.”

“İçinde alışverişin ve dostluğun bulunmayacağı gün” o gün pişmanlık günüdür, o gün gelmeden yaşam biçimini kurana göre düzenleyenler kurtuluşa erecektir.

Mümin
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

65. Sonsuz yaşam kaynağı O’dur. O’ndan başka İlâh yoktur. O halde; samimiyetle yaşam biçiminizi, O’na (Allah’a/Kur’an’a) göre düzenleyerek ibadet edin/dua edin. Hamd'a lâyık olan Alemlerin Rabbi Allah’tır!

Meariç
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

19. GERÇEK ŞU Kİ, insan; pek hırslı ve aç gözlü!

20. Kendisine kötülük dokunduğu zaman, sızlanır.

21. Ona iyilik dokunduğu zaman, cimrilik eder!

22. Bilinçli olarak namaz kılanlar, böyle değildir!

23. Onlar, namazlarında süreklidirler.

24. Mallarında, belirli bir hak vardır,

25. hem isteyen ve hem de yoksun/mahrum bırakılanlar için.

26. Onlar din/hesap gününü tasdik ederler.

27. Onlar Rablerinin azabından korkarlar.

28. Çünkü Rablerinin azabından emin olunamaz.

29. Onlar edep yerlerini/iffetlerini koruyanlardır.

30. Ancak eşleri ya da suç (haram) olmayan birliktelikler başka! Çünkü onlar, bundan dolayı kınanmazlar.

31. Ama kim bunun ötesini isterse, işte onlar haddi aşanlardır.

32. Onlar emanetlerini ve sözleşmelerini gözetenlerdir!

33. Onlar şahitliklerinde dürüsttürler.

34. Onlar, (namaza zıt iş yapmayarak) namazlarını koruyanlardır.

35. İşte onlar, cennetlerde ikram görenlerdir!

Allah peygamberimize her türlü zorluğa rağmen namazı bırakmadan kılmasını emretmiş.

Taha
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

130. Onlar ne derse desin sen katlan/yoluna devam et/sabırlı ol. Rabbin herşeyi güzel yaptı, sen de ona karşılık (bireysel olarak), (Farz Namazlar öncesi, Nafile [Sünnet] Namaz kılarak) ibadet et; Güneş doğmadan önce (Sabahın Nafilesini/Sünnetini) ve batmadan önce (İkindi Namazı Sünnetini kılarak tesbih et). Gecenin anlarında (Akşam, Yatsı, Teheccüd Sünnet[Nafile]lerini) ve günün bölümlerinde de (Öğle öncesi, sonrası ve Kuşluk vaktinde). Belki (böylece) hoşnut kalırsın/mutlu olursun!

Bu ayet peygamberimizin kıldığı namazların temelidir. Ayetin sonunda ki ifade "Belki (böylece) hoşnut kalırsın/mutlu olursun" ifadesi bu şekilde ibadet etmesine ahirette büyük mükafat olacağını gösteriyor. Bundan sonra gelen ayetlere de bakmak lazım.

Taha
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

131. Onlardan bazılarını (geçici olarak) faydalandırdığımız, dünya hayatının süsüne gözlerini dikme; kendisiyle (mal, mülk, lüks hayat gibi) onları açığa çıkarmak için izin verdiğimiz şeylere (imrenme)! Rabbinin rızkı daha hayırlıdır ve daha kalıcıdır.

132. Ailene namaz kılmalarını söyle, kendin de ona dayan/ona devam et/vakitleri aksatmadan kıl! Biz senden bir rızık istemiyoruz. Güzel sonuç takvanındır!

Bu ayetler aslında bize de hitap ediyor olsa gerek. Dünyada bir çok insan var hiçbir derdi yok, çok zengin, mal mülk çoluk çocuk keyfi yerinde, her istediği oluyor, neye istese ulaşabiliyor, 131. Ayette Allah peygamberimize "kendi yaşadığı sıkıntılardan şikayet edip rahat zengin insanlara bakma" diyor, bizim de bunu örnek almamız gerekir. Bir insanın geçinecek kazancı sağladığı bir işi varsa eğer Allah rızasını düşünüyorsa daha fazla zengin olmak için çırpınıp durmasının bir anlamı yoktur. Sürekli zengin olmaya çalışmak, birçok işi ayna anda yapmayı istemek, sürekli her şeyin yenisini almaya çalışmak dünyaya bağlanmaya, hiç farkına varmadan dünyayı tercih etmeye neden olabilir. Allah peygamberimize "dünya hayatının süsüne gözlerini dikme" demiş ayetin devamındaki açığa çıkarmak ifadesi imtihan demek. Allah mal mülk zenginlik verdiği insanları bunlarla imtihan edip kazananı kaybedeni açığa çıkartacak. Bunun yerine peygamberimize namazlarla Rabbine yönel senin karşılığın cennette olacak diyor. "Belki (böylece) hoşnut kalırsın/mutlu olursun" ifadesindeki "belki" bence bu mutluluğa kesinlik katıyor.

Bizim de peygamberimizi örnek almamız gerekir. Namazları aksatmadan, dünyaya bağlanmadan, kazancının fazlasından Allah’ın tavsiye ettiği şekilde ihtiyaç sahiplerine harcayarak Allah rızasına yönelmek gerekir. Müslümanlar gerçek hayata ahirette kavuşacak. Bu ayeti unutmamak gerekir ve peygamberimizin yaptığı gibi bir ibadet hayatı oluşturmak gerekir. Alttaki ayetlerde görüldüğü üzere namaz müminlerin yaşam tarzıdır.

Ahzab
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

21. ANDOLSUN, Allah’ın Rasûlünde sizin için; Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı uman, Allah’ı çok zikreden kimseler için güzel bir örnek vardır.

Lokman
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

1. Elif, Lâm, Mim.

2. BUNLAR, Hikmet (problem çözme bilimi) ile donanmış, kitabın ayetleridir.

3. İyi davrananlar için rehber ve rahmet olmak üzere!

4. Onlar ki; namazı gereği gibi kılarlar, zekâtı verirler ve ahirete de kesin olarak inanırlar.

5. İşte onlar, Rablerinden bir hidayet üzerindedirler. Ve onlar, kurtuluşa erenlerin ta kendileridirler.

Bakara
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

1. Elif, Lâm, Mim.

2. İŞTE BU KİTAP içinde şüphelenecek/çelişkili hiçbir şey yoktur. Takva sahipleri (Allah’a karşı gelmekten sakınanlar) için, bir yol göstericidir.

3. Onlar ki; gayba inanırlar ve namazı da gereği gibi kılarlar ve rızık olarak ellerinde bulunanlardan da harcarlar.

4. Ve o kimseler ki; sana indirilen gerçeklere inanırlar ve senden önce indirilen gerçeklere de!.. Ve onlar, sonsuz gelecek konusunda da kesin inanç sahibidirler.

5. İşte onlar Rablerinden (gelen) doğru bir yol üzeredirler ve kurtuluşa erenler de işte onlardır.

Secde
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

15. BİZİM AYETLERİMİZE ancak, o kimseler inanırlar ki; onlara hatırlatıldığı zaman secdeye kapanırlar. Rablerini övgü ile tesbih ederler ve büyüklük taslamazlar!

16. Yanları yataklarından uzaklaşır. Rablerine korkarak ve umarak yalvarırlar. Kendilerine verdiğimiz rızıklardan bağışlarlar.

17. Şimdi hiç kimse amellerine karşılık, onlar için gizlenmiş olan gözler sevincini bilemez!

Enfal
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

2. Müminler ancak o kimselerdir ki, Allah anıldığı zaman kalpleri ürperir. O’nun ayetleri kendilerine okunduğu zaman, onların imanlarını artırır.Onlar sadece Rablerine tevekkül ederler.

3. Onlar namazı gereği gibi kılan, kendilerine rızık olarak verdiğimiz şeylerden Allah’ın tavsiye ettiği şekilde harcayan kimselerdir.

4. İşte onlar gerçekten müminlerdir. Onlara Rableri katında yüksek mertebeler, bağışlanma ve cömertçe yaratılmış rızık vardır.

Müminun
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

1. Hiç kuşku yok, kurtulmuştur müminler.

2 Namazlarında/dualarında huşû sahipleridir onlar.

3. Boş ve lüzumsuz sözden yüz çevirmişlerdir onlar.

4. Zekâtı vermek için faaliyettedir onlar.

5. Cinsiyet organlarını/ırzlarını koruyanlardır onlar.

6. Eşleri yahut akitleri aracılığıyla sahip bulundukları müstesnadır. Bu durumda kınanmış değillerdir onlar.

7. Kim bundan ötesini isterse, işte onlar, sınırı aşanlardır.

8. O müminler, emanetlerine, ahitlerine saygı duyup sahip çıkanlardır.

9. Namazlarını/dualarını korumaya devam ederler onlar.

10. İşte bunlardır mirasçı olanlar;

11. Ki, Firdevs cennetine mirasçı olurlar, onda sürekli kalırlar.

Ankebut
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım (Nahl 98)

64. Düşünseler şunu da anlarlardı ki: bu dünya hayatı geçici bir oyun ve eğlenceden başka bir şey değildir ve ebedî âhiret diyarı ise, hayatın ta kendisidir. Keşke bunu bir bilselerdi!

Namazı Terketmenin Hükmü

Sünnet Namazlar

Hadis adı altında "öğlenin ilk dört sünnetini kılmayana şefaatim ulaşmaz" diye bir söz var, bunun değerlendirmesine buradan bakabilirsin. Öğlenin ilk dört sünnetini kılmayana şefaatim ulaşmaz hadisi